سلامتی- خوردن بیش از حد غذاهای آماده، یا فست‌فودها، نه تنها به‌خود فرد آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند سلامت فرزند او را هم تهدید کند
به گزارش بی‌بی‌سی، این مطالعه جدید، که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، تاثیر درازمدت تغذیه نامناسب و اهمیت آن را نشان می‌دهد. در این مطالعه مشخص شده موش‌هایی که در زمان بارداری و شیردهی از غذاهای پرکالری، پرچربی و نیز فراوری‌شده تغذیه شده‌اند، فرزندان‌شان در دوره بزرگسالی سطح چربی بالایی خواهند داشت و چربی دور اندام‌های حیاتی آنها، مانند کبد و قلب تجمع پیدا می‌کند؛

حالتی خطرناک که می‌تواند نشانه زودرسی از بروز سکته قلبی و نیز بیماری کبد چرب باشد و زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های دیگر نیز فراهم کند؛

چنانکه پیگیری‌های درازمدت فرزندان این موش‌ها نشان داد که آنها، هرچند خود تغذیه سالمی داشته باشند، اما بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند؛ تنها به این دلیل که مادران‌شان در زمان بارداری، تغذیه مناسبی نداشته‌اند.

بررسی‌های قبلی همین گروه تحقیقاتی نشان داده بود وقتی موش‌ها در دوره بارداری و شیردهی، از خوراکی‌های پرچربی و فراوری‌شده تغذیه می‌شوند، فرزندان آنها هم در دوره بزرگسالی، به این نوع خوراکی‌ها تمایل بیشتری خواهند شد و نوعی ولع ناخودآگاه، آنها را به سمت مصرف این غذاها می‌کشاند.

مطالعه جدید نشان داده است که حتی اگر این موش‌های نسل دوم، تغذیه سالمی هم داشته باشند، بازهم به‌دلیل تغذیه ناسالمی که مادران‌شان در دوران بارداری و شیردهی داشته‌اند، متحمل عوارضی خواهند شد که باید آن را جدی بگیرند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند.

نکته جالب دیگری که در این مطالعه وجود دارد، تفاوت بین افراد مذکر و مونث نسل دوم است. بررسی‌ها نشان داده است که دختران حاصل از مادران با تغذیه ناسالم، بیشتر اضافه‌وزن پیدا می‌کرده‌اند، در حالی که در پسران، میزان انسولین بالاتر و قند خون بیشتر در حد طبیعی باقی مانده بود.

این نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بیشتر دختران از تغذیه ناسالم مادران‌شان است و اینکه دختران باید بیش از پیش مراقب وضعیت سلامت و تغذیه‌شان باشند.

این مطالعه، همان‌طور که اشاره شد، روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده و نمی‌توان نتایج آن را به راحتی به انسان‌ها نیز تعمیم داد؛ اما زنگ خطری است برای خانم‌های باردار، تا بیش از گذشته به تغذیه خود اهمیت بدهند.

کارشناسان معتقدند بهترین توصیه به خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، آن است که قبل از بارداری به فکر متعادل کردن وزن خود باشند تا در زمان بارداری بتوانند بدون محدودیت جدی، از انواع خوراکی‌ها استفاده کنند.

با این حال باید مادران در نظر داشته باشند که حتی برای زنانی که نسبت وزن به قد طبیعی دارند، تنها 300 کیلوکالری باید به میزان کالری دریافتی آنها اضافه شود که بیشتر آن هم باید از پروتئین‌های مختلف، مانند گوشت و تخم‌مرغ، تامین شود و نه از چربی‌ها و شیرینی‌ها.

مصرف کافی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز، یکی از ارکان مهم حفظ سلامت مادران باردار است که قاعدتا فایده آن به جنین نیز می‌رسد.

همچنین خانم‌های باردار باید به نقش مهم ورزش در تنظیم سوخت‌وساز بدن خود و خون‌رسانی مناسب به جنین‌شان، پیشگیری از اضافه‌وزن و دیابت بارداری و... توجه داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که مادرانی که در دوران بارداری ورزش می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که فرزندانی داشته باشند که اهل ورزش و تحرک‌اند. به همین جهت می‌توان گفت هم تغذیه و هم فعالیت بدنی، فایده‌اش را از زمان جنینی، به انسان می‌رساند.


www.hamshahrionline.ir



تاريخ : دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۸:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : Faezeh | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.